KLASTER FIRM INFORMATYCZNYCH
POLSKI WSCHODNIEJ

Aktualności - informacje z Klastra IT i branży informatycznej

Franczyza internetowa nowym modelem biznesowym

08-02-2012

Franczyza internetowa nowym modelem biznesowym

 

Biznes w Internecie można rozwijać na wiele sposobów. Można np. otworzyć sklep internetowy albo czerpać zyski z reklam zamieszczanych na internetowych stronach. Istnieje też skuteczny sposób zarabiania pieniędzy przez Internet, który mogą wykorzystywać nawet osoby bez wcześniejszego doświadczenia w marketingu Internetowym. Pozwala on na korzystanie ze wsparcia biznesowego oraz wykorzystanie pozytywnych skojarzeń związanych z rozpoznawalną marką. Na tej idei opiera się franczyza.

 

Franczyza to model biznesowy, w którym podążanie za wskazówkami franczyzodawcy prowadzi inwestora „drogą na skróty” do sukcesu ekonomicznego. Franczyza to system marketingu produktów i usług (obejmujący m.in. prawo do wykorzystania nazwy handlowej, know-how, procedur, metod handlowych) oparty na ścisłej i ciągłej współpracy między dwoma odrębnymi podmiotami [1] . W przypadku franczyzy internetowej franczyzodawca pozwala na korzystanie z marki sieci bez konieczności rezygnowania z marki własnej franczyzobiorcy. Zazwyczaj franczyzobiorca nie jest zobowiązany do uiszczania opłaty licencyjnej. Współpraca franczyzobiorcy z franczyzodawcą oparta jest na podziale zysków ze sprzedaży [2].

 

W przypadku niektórych franczyz Internet nie tylko obniża koszty i poprawia efektywność, ale jest podstawą całego modelu biznesowego. Sklepy internetowe, internetowi konsultanci oraz marketingowcy, internetowe biura podróży… to tylko kilka z dostępnych możliwości.

Internetowe franczyzy zyskują na popularności z dwóch głównych powodów. Pierwszy z nich wiąże się bezpośrednio ze zmianami zachowań klientów na rynku: zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi skuszeni wygodą i niższymi kosztami coraz częściej kupują towary i usługi online. Drugi powód to niższe koszty (finansowe i czasowe) prowadzenia przedsiębiorstwa tego typu w porównaniu z tradycyjnym modelem. Wstępna cena (o ile w ogóle występuje) oraz koszty stałe są na ogół niższe w przypadku działalności internetowej, ponieważ lokal i personel obsługujący nie jest potrzebny. Na stronie internetowej można zautomatyzować sprzedaż oraz wiele funkcji obsługi klienta. Oznacza to, że franczyzobiorca może pozostawić firmę bez nadzoru na dłuższy okres, a to w praktyce przekłada się na krótsze i bardziej elastyczne godziny pracy. Model internetowej franczyzy dobrze rozwinięty jest na rynku amerykańskim. Początkujący przedsiębiorcy mogą swoją działalność prowadzić na przykład w jednym z 10 najpopularniejszych w Stanach Zjednoczonych obszarów:

 

1. Marketing internetowy – wolumen zakupów dokonywanych przez Internet stale rośnie, dlatego firmy poszukują marketingowców, którzy przyczynią się do wzrostu zauważalności ich strony internetowej oraz do skutecznej komunikacji marketingowej;

 

2. Agencje reklamowe– franczyzodawcy nie ponosząc kosztów otwierania i utrzymania nowych placówek rozszerzają swoją działalność na terenie całego kraju lub nawet na całym świecie, umożliwiając odpowiednio przeszkolonym franczyzobiorcom pracę z domu;

 

3. Biura rachunkowe– wiele instytucji przekazuje prowadzenie księgowości firmom zewnętrznym, franczyzodawca zapewnia w tym przypadku programy rozliczeniowe, szkolenia, wsparcie techniczne, a także materiały marketingowe;

 

4. Badania internetowe– w marketingu i public relations badania są dominującym aspektem, jest to też jedna z bardziej dochodowych franczyz internetowych. Franczyzobiorcy koncentrują się na budowaniu bazy potencjalnych klientów dla firm, natomiast dział HR korzysta z badań internetowych w celu zwiększenia efektywności procesu rekrutacji;

 

5. Bankomaty– o wiele bezpieczniej jest nosić przy sobie kartę kredytową lub debetową i uzyskać gotówkę w razie potrzeby, zazwyczaj z bankomatu. Przykładem takiej franczyzy jest amerykańska firma ACFM ATM. Rolą franczyzobiorcy jest umieszczenie bankomatów w dogodnych, często uczęszczanych lokalizacjach (np. w hotelach, teatrach, centrach biznesowaych) oraz zapewnienie ich regularnego serwisu (serwisowanie 1 bankomatu trwa przeciętnie 5 minut tygodniowo). W zamian otrzymują prowizję od każdej wypłaty. Narzędzia zapewnione przez franczyzodawcę obejmują program śledzący do mierzenia aktywności bankomatów, wszystkie niezbędne szkolenia, wsparcie marketingowe (w tym podpowiedzi lokalizacji), a nawet negocjacje kontraktów z odbiorcami;

 

6. Produkty promocyjne– „gratisy” takie jak kubki, długopisy itd. dla pracowników, klientów i potencjalnych klientów to biznes z potencjałem. Sprzedaż zindywidualizowanych produktów reklamowych umożliwia stałą współpracę z organizacjami non-profit, małymi firmami, szpitalami, a nawet dużymi korporacjami;

 

7. Usługi finansowe– to rozwiązanie dla osób z doświadczeniem w księgowości lub posiadających wykształcenie ekonomiczne. Franczyzobiorcy świadczą usługi w zakresie doradztwa finansowego, franczyzodawca natomiast zapewnia wszystkie narzędzia i niezbędne szkolenia, potrzebne do osiągnięcia sukcesu w branży;

 

8. Reklama zewnętrzna– większość firm internetowych koncentruje się na korzyściach osiąganych za pomocą sprzedaży online. Jednak tradycyjna reklama wciąż może przynosić pozytywne skutki i może być opłacalnym i pozwalającym na pracę z domu biznesem;

 

9. Biura podróży – ten rodzaj franczyzy opiera się przede wszystkim na komunikacji internetowej oraz telefonicznej. Co więcej, wielu franczyzodawców oferuje tańsze oferty podróży dla franczyzobiorców. Ten model jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą pracować z domu i lubiących częste podróże;

 

10. Rekrutacja pracowników opieki medycznej– na rynku amerykańskim silnie odczuwalny stał się niedostatek personelu medycznego. Ten model ma pełnić rolę pomostu pomiędzy pielęgniarkami szukającymi zatrudnienia a szpitalami poszukującymi „rąk do pracy”. Tego typu model może być z powodzeniem zastosowany także w innych branżach.
Do najważniejszych korzyści, jakie płyną z franczyzy internetowej, należą wspomniane już elastyczne godziny pracy, mniejsze nakłady finansowe związane z inwestycją, niższe koszty: lokalowe, zatrudnienia oraz szkolenia, do tego dochodzi wsparcie biznesowe zapewnione przez franczyzodawcę. Trzeba jednak pamiętać, że decydując się na ten model biznesowy, przedsiębiorca potrzebuje dużo samodyscypliny i motywacji.

_________

[1] A. Wieczorek, Definicja franczyzy, http://franchising.pl/artykul/162/
[2] http://pl.wikipedia.org/wiki/Franchising_Internetowy

Źródła:
Why buy an Internet Franchise Business?, http://www.sooperarticles.com/business-articles/franchising-articles/why-buy-internet-franchise-business-483910.html
Internet Franchise opportunities, http://www.internetfranchisecenter.com/Internet-Franchise-Opportunities.html
Adam Bannister, How the internet changed franchising, http://www.businessesforsale.com/search/Franchise-Resales-for-sale/articles/Franchise-for-sale-how-the-internet-changed-franchising
Top 10 Internet Franchises, http://www.internetfranchisecenter.com

Informacja pozyskana w ramach działania: „Innowacje w Przedsiębiorstwach – Klub Innowacyjnych Przedsiębiorstw”, realizowanego w ramach projektu systemowego PARP: „Rozwój zasobów ludzkich poprzez promowanie wiedzy, transfer i upowszechnianie innowacji”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Autor:

Ewa Burczyńska

 

 

Realizacja: Ideo, Powered by: CMS Edito
Wszelkie prawa zastrzeżone KlasterIT - Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej | ul. Hanasiewicza 19, pok. 12, Rzeszów, Podkarpacie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013